שערוריית כשרות מסכנת חיים: "אני תמיד מכין את הגלידה עם חלב במקום מים"

בעיית כשרות – שמסכנת חיים: שירה, ילדה בת 4, פונתה בראש השנה האחרון במצב קשה לביה"ח סורוקה – לאחר שגלידה פרווה שקיבלה במלון ישרוטל ים המלח – הכילה חלב, לו היא רגישה. הסיפור פורסם לראשונה בעמוד הפייסבוק של עמותת יה"ל.

קראו גם:
מה לאכול לפני הצום? המדריך המלא: כך תעברו את יום כיפור בשלום
גפילטע פיש וטשולנט גורמה: המסעדות היהודיות שאתם לא מכירים

בעמוד סיפרו על הרגעים בהם פונתה הילדה לבית החולים במסוק וזריקת אפיפן הצילה אותה: "אבא שלה מנסה להבין איך זה קרה. הם הרי בדקו ושאלו את כל השאלות וקראו את הרכיבים, איך יכול להיות שזה לא מספיק? כפית אחת מהגלידה הזאת הובילה לתגובה מיידית".

"שירה ישר מתלוננת שמציק לה בגרון. כמה דקות אח"כ גם על כאבי בטן ועל קשיי נשימה. ההורים מזריקים לה אפיפן, מתקשרים למד"א ומחכים לאמבולנס. בינתיים, בהנחיה של מד"א צוות העזרה ראשונה של המלון מחבר את שירה לחמצן. אחרי 40 דקות של נצח (הניידת הקרובה ביותר היתה בעין גדי), האמבולנס מגיע והצוות מבין שהמצב של שירה מתדרדר ולא מאפשר פינוי רגיל".

"הוא מקבל את ההחלטה שבדיעבד תציל את חייה: להזעיק מסוק. הם מפנים את שירה למנחת הקרוב ומהרגע הזה, תוך 15 דק היא בחדר הלם בסורוקה. פריחה מופשטת באיזור בית החזה… עדיין קשיים בנשימה. היא מקבלת עוד סטרואידים ואנטיהיסטמינים. מצבה מתייצב. אבל רבע שעה אח"כ, אמא שלה, לירז, מבחינה שמצבה מתדרד שוב במהירות. היא מקבלת עוד אדרנלין ושלל תרופות. המולת הצוות הרפואי סביב שירה מבהירה לבדה את חומרת האירוע- אי אפשר בכלל לדמיין מה היה קורה אם היא לא היתה כבר במיון בשלב הזה…"

במלון התעקשו שהגלידה פרווה, עובד הודה: "אני תמיד מכין אותה עם חלב, אלו ההנחיות"

"בינתיים, במלון, מתגלה גודל המחדל" מספרים בעמוד הפייסבוק של עמותת יה"ל על מה שנראה לצד סכנת חיים – גם בעיית כשרות חמורה, "את הגלידה, שאמורים להכין על בסיס מים – מסתבר שמכינים בכלל על בסיס חלב. זה כמובן לא מונע מהם להכין אותה במכונה של הגלידה "פרווה". למכור אותה כגלידה "פרווה" וגם כששואלים, הם מתעקשים שאת הגלידה הזו מכינים על בסיס מים".

"רק העובד במטבח, זה שמכין את הגלידה, מודה: "אני תמיד מכין את הגלידה עם חלב במקום מים- אלו ההנחיות שקיבלתי" והמידע הקריטי הזה מוסתר ומסולף, בכוונה או שלא, ע"י המלון – והדבר הזה כמעט ועולה בחיים של ילדה בת 4. וזה בלתי נסבל ואסור לעבור על זה לסדר היום".

גלידה, אילוסטרציה (rawpixel.com / freepik)

בסוף השבוע שירה שוחררה מבית החולים כשמצבה טוב. הוריה, מוטי ולירז, ביקשו לפרסם את הסיפור כדי להעלות את המודעות בציבור ולמנוע את האסון הבא. "בראש ובראשונה אנחנו רוצים להעלות את המודעות בקרב הורים לילדים עם אלרגיה. תגלו ערנות, תבדקו בעצמכם כל דבר ואל תסמכו על מה שאומרים לכם".

מוטי ולירז הוסיפו: "תמיד, לפני כל יציאה מהבית לוודא שיש לכם לפחות שני מזרקי אפיפן ותמיד תתייחסו ברצינות לילד שמתלונן כש"הלשון מגרדת" או כל סימפטום אחר. אם יש ספק אין ספק – עדיף להזריק אפיפן מאשר לא! אם יש תגובה נוספת לאחר הזרקת אפיפן צריך להזריק את המנה השנייה של האפיפן! אנחנו לא יכולים לחשוב מה היה קורה אם לא היה ברשותנו מזרק"

בעיית כשרות מסכנת חיים – התגובות:

ברשת ישרוטל הגיבו לפרסום של עמותת יה"ל ואמרו: "רשת מלונות ישרוטל מכירה היטב את הנושא ופועלת על פי נהלים קפדניים בכדי לשמור על בריאות וביטחון אורחיה. אנו נחקור לעומק את המקרה, נסיק את המסקנות ונפעל בהתאם. אנו מאחלים לכולם שנה בריאה, טובה ומוצלחת".

עד למועד פרסום הכתבה לא התקבלה תגובת המועצה הדתית ים המלח לבעיית הכשרות החמורה

Join the Conversation

  1. חוה says:

    מתי כבר יקלטו שהשגחה מחמירה היא לא עניין פוליטי אלא מחמירה מהדרת וקפדנית כשמה כן היא.
    וההשלכות הן גם לגבי הניקיון המוקפד ההגיינה ו מעבר למטרה הראשית -הכשרות .
    אין לי מניות וקשרים עם ועדת כשרות זו או אחרת. אלא מבדיקה מעמיקה ויסודית.
    אל תקנו ואל תתארחו במקומות עם כשרות פשרנית ובינונית!!! לטובתכם!!

  2. לפי מה קבעתם שהמקום אמור להיות כשר? בפוסט לא כתוב דבר כזה ואי אפשר להניח אוטומטית שזה כשר כי זה במלון
    גם במלונות כשרים יש לרוב בר על הבריכה שאינו כשר ועובד ומבשל בשבת, אין השגחה במקומות כאלה
    דווקא זה שציינו שהם קנו את הגלידה מעלה את הסבירות שזה היה בבר על הבריכה ולא בחדר האוכל המושגח

    1. חיה says:

      גלידה שמוצגת כפרווה והיא חלבית זו גם בעיה כשרותית שהרבנות צריכה לתת עליה את הדעת – חוץ מהאלרגנים המסוכנים. כל הכבוד לדתילישס שמעלים גם את הנושא הזה!

      1. דוד says:

        הרבנות לא צריכה לתת דין וחשבון על מקומות שהיא לא משגיחה עליהם, זה אמור להיות מובן מאליו לנוכח העובדה שאין לה שום סמכות להכניס לשם משגיח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Like
Close
דתילישס © כל הזכויות שמורות
Close